Ce este GDPR si ce inseamna pentru mine?

Ah, GDPR - cele patru litere care stau pe varful limbii tuturor acum.

Oriunde te duci, se pare ca cineva vorbeste despre asta.

Deci, ce anume este GDPR si ce inseamna de fapt?

Unde suntem si unde mergem

Actuala directiva privind protectia datelor (DPD) a fost adoptata in 1995, iar din acea perioada s-au intamplat destul de multe lucruri care nu mai corespund erei digitale in care traim astăzi. Astfel, in ianuarie 2012, Comisia Europeana a decis ca a sosit timpul pentru o reforma a protectiei datelor in UE.

Regulamentul general privind protectia datelor (GDPR), care intra în vigoare la 25 mai 2018, oferă cetatenilor UE mai mult control asupra datelor lor personale. Acest nou regulament reflecta schimbarile in tehnologie si modul in care companiile si intreprinderile colecteaza si stocheaza informatii despre clientii sai.

Ce companii aplica GDPR?

Orice companie care prelucreaza date cu caracter personal ale cetatenilor UE trebuie sa se conformeze.

Desi GDPR este destinat UE, se aplica si companiilor straine care furnizeaza servicii cetatenilor UE.

Date personale

Ce inseamna mai exact „date personale” si de ce protectia datelor este atat de importanta? Datele personale acopera, in principiu, orice informatie referitoare la o persoană fizica identificata sau identificabila.

Datele personale pot fi numele persoanei, adresa de e-mail, precum si informatiile digitale, cum ar fi adresele IP sau ID-urile dispozitivelor mobile.

Protectia datelor

Cand vine vorba de protectia datelor, este alarmant cat de multe informatii personale pot fi obtinute prin intermediul profilurilor unei persoane media sociale, a contactelor, a cookie-urilor de internet și a adresei IP. Orice date obtinute pot fi apoi stocate si chiar vandute. Acest lucru nu va mai fi cazul datorita GDPR.

Va cunoasteti drepturile?

GDPR contine drepturi importante care protejeaza persoanele din Uniunea Europeana. Aceste drepturi sunt:

"Dreptul de a obține informații transparente" - clienții au dreptul să obțină informații despre datele lor prelucrate într-o formă concisă, transparentă, inteligibilă și ușor accesibilă, folosind un limbaj clar și simplu; informații despre ce date personale sunt procesate și de ce.

 "Dreptul de acces" - clienții pot solicita confirmarea dacă datele lor sunt prelucrate sau nu. De asemenea, clienții pot solicita o copie a datelor personale prelucrate de o companie. La rândul său, compania trebuie să furnizeze gratuit o copie a datelor cu caracter personal.

"Dreptul la rectificare" - un client poate cere modificări ale datelor sale dacă acesta considera ca datele nu sunt exacte sau actuale.

"Dreptul de a retrage consimțământul" - un client are capacitatea de a retrage consimțământul acordat anterior pentru prelucrarea datelor sale personale.

“Dreptul la obiectie "- un client poate obiecta în orice moment prelucrării datelor cu caracter personal în scopuri de marketing direct. În cazul în care societatea prelucrează datele clienților în scopul intereselor legitime urmărite de companie, atunci în cazul obiecțiunii clienților, societățile trebuie să demonstreze motive legitime convingătoare pentru prelucrare care depășesc interesele, drepturile și libertățile clientului.

"Dreptul de a se opune prelucrării automate" - un client poate refuza o procesare automata și poate solicita în schimb un proces manual.

"Dreptul de a fi uitat" - Clientul are dreptul de a solicita societății ștergerea datelor cu caracter personal care îl privesc, deși societățile pot avea dreptul să se opună dacă aceste date sunt încă necesare, de ex. dovezi, date financiare etc.

"Dreptul la portabilitatea datelor" - un client poate obține datele sale și poate solicita ca acesta să fie transferat înapoi la el sau să fie transmis oricărei persoane din compania indicată de client.

 

Ce inseamna pentru companii

Pentru companii, GDPR ar putea părea o durere de cap. Deși există o mulțime de activități de administrare, GDPR este, de asemenea, o mare oportunitate pentru companii de a se modela.

Companiile trebuie să-și revizuiască procesele și să identifice scopurile și temeiurile legale de prelucrare a datelor personale ale clienților lor. Acest lucru asigură faptul că datele clientului sunt sigure și că sunt procesate doar datele necesare. În acest fel, o companie nu poate să stocheze date la nesfarsit.

În general, GDPR înseamnă o transparență sporită, ceea ce înseamnă o mai mare loialitate și încredere. În acest sens, GDPR este o modalitate win-win atât pentru client, cât și pentru companie.

Dacă ai cont Ferratum, poti verifica Politica noastra de confidențialitate actualizata.

Contul meu

Pentru a afla mai multe despre GDPR, vizitați site-ul web al Comisiei Europene. (inserați linkul: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection_en)  

 Votati-ne! Evaluați acesta conversatie pentru a ne ajuta să imbunatatim calitatea serviciile oferite +